dimarts, 11 de gener del 2011

Simon Singh: llibres rodons (I)

La paraula rodons del títol no té, és clar, cap connotació geomètrica —per cert, ara que surt aquest mot i per molt que usem cada vegada un vocabulari més empobrit, rodó/rodona, cercle, circumferència i rotllana no són sinònims. Aquí parlem de llibres rodons; en el sentit de llibres complets, ben acabats, sense defectes. Simon Singh, un escriptor poc prolífic, té la virtut de fer uns excel·lents i rodons llibres de divulgació (evidentment, segons la meva humil , però intento que fonamentada, opinió). De fet, dos dels quatre títols que apareixen en l'apartat "Llibres de matemàtiques interessants" que, de moment, podeu trobar en la columna de la dreta d'aquest bloc, són de Simon Singh. Com que la meva intenció és fer desaparèixer aviat aquest llistat, no m'agraden les llistes i aquesta va ser un exercici que em van proposar quan aprenia els rudiments de la feina  de blocaire, em permeto reproduir aquí aquesta curta enumeració amb algun comentari (si hagués de triar uns quants llibres de divulgació matemàtica, hi sortirien, amb seguretat aquests):
  • Aventuras Matemáticas (Miguel de Guzmán). O qualsevol llibre de Miguel de Guzmán, no n'hi ha cap que m´hagi decebut.
  • El hombre anumérico (John Allen Paulos). Ja n'hem parlat en L'analfabetisme matemàtic i les seves conseqüències.
  • L'enigma de Fermat (Simon Singh)
  • Los códigos secretos (Simon Singh)
Però, per començar, qui és Simon Singh? Simon Singh, nascut el 1964, és doctor en física per la Universitat de Cambridge, però és conegut, principalment, per la seva feina de divulgació de les ciències i, en particular, de les matemàtiques. Si en voleu saber més coses, podeu consultar:

Simon Lehna Singh

Simon Singh a Wikipedia (en anglès)

www.simonsingh.net





Entre d'altres coses si feu clic en els dos enllaços anteriors, comprovareu que ha tingut problemes legals amb els quiropràctics com a conseqüència d'un dels seus llibres (és un efecte col·lateral que es pateix quan es critica un gremi, sigui de científics o de bruixots, i les seves "pràctiques").

El meu propòsit és dedicar els dos propers articles del bloc a les dues obres de Singh que he citat abans:  el primer, el dedicaré a Los códigos secretos —si us interessa la criptografia, no us podeu perdre aquest llibre— i deixaria per més endavant L'enigma de Fermat que parla de la conegudíssima darrera conjectura de Pierre de Fermat (o, després que ha estat demostrada, ja podem parlar del Darrer Teorema de Fermat).

Disculpeu que utilitzi el fàcil recurs de repartir un escrit en diferents lliuraments —salvant les distàncies siderals, també ho feia Alexandre Dumas—, però no vull allargar-me més del compte.

2 comentaris:

  1. El tema de Dumas m'interessa, això d'escriure a terminis va molt bé perquè pots anar canviant segons com bufa el vent. També m'interessa el tema criptografia, les endevinalles amb premi (ratolí versus formatge) sempre m'han fet pessigolles.

    ResponElimina
  2. Escriure a terminis o, en d'altres camps, els capítols, episodis o fascicles, poden tenir motivacions i utilitats diverses. Per exemple, en les sèries de televisió, sempre es pot matar o enviar a l'estranger al personatge que interpreta l'actor que demana un augment de sou o que fuig per fer una feina més llaminera.

    En el meu cas, estic condicionat pel mitjà i pel temps i no tant per la bufada del vent o pel feedback amb els escassos comentaristes. Tenia previst dedicar un escrit a cadascun dels dos llibres de Singh dedicats a les matemàtiques, però aquí ja em vaig allargar molt, tenia feina urgent i si no publiques amb freqüència ets blocaire mort (coses del motor de cerca de Google). Així de dos, hem passat a tres... i el segon, dedicat a la criptografia, s'haurà d'esperar.

    A mi també m'interessa la criptografia i les endevinalles (més encara, els problemes) i espero aportar aviat formatge per rosegar i llibres que us facin pessigolles.

    ResponElimina